Op een koude maar sfeervolle donderdagmiddag in november verzamelden de leden van Binnenklimaat Nederland zich bij ROVC Technische Opleidingen in Ede voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV). De bijeenkomst begon om 14.00 uur met een hartelijke ontvangst, waarbij de aanwezigen konden genieten van koffie, thee en fris. De informele setting bood gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en om te netwerken, waarmee meteen de toon werd gezet voor een interactieve en dynamische middag.

Algemene Ledenvergadering

Om 14.30 uur opende Wouter Wijma voor de laatste keer de Algemene Ledenvergadering officieel. Hij gaf eerst een korte toelichting op het programma van vanmiddag. Vervolgens maakten we kort kennis met de nieuwe FME-manager Partnerships Willem Wensing en met Public Affairs adviseur Job Barnhoorn.

Willem erkende dat het een uitdagende periode zal zijn, mede door de ontwikkelingen en belangrijke thema’s die spelen in de (zakelijke) wereld. Het is zijn verantwoordelijkheid is om deze uitdagingen aan te gaan en Binnenklimaat Nederland te gaan positioneren, zo zegt hij. Hij heeft de directeur bij Binnenklimaat Nederland, Remi Hompe, gevraagd om hem te ondersteunen in deze missie en kijkt ernaar uit om samen te werken. Job Barnhoorn is op 1 november gestart als Public Affairs adviseur voor Binnenklimaat Nederland. Hij woont en werkt in Den Haag en heeft al 10 jaar ervaring in de politiek.

Verder stelde nieuw lid Aero Dynamiek zich voor. Peter van Halteren vertegenwoordigde dit bedrijf. Hij is al sinds 1999 actief in het vakgebied en heeft sinds 2015 een rol als teamleider voor kalibratie en ontwikkeling binnen Aero Dynamiek.

Gedurende anderhalf uur zijn de leden daarna meegenomen in de voortgang van de strategische pijlers, die de ruggengraat vormen van Binnenklimaat Nederland. Belangenbehartiging & Partnerships, Communicatie & bewustwording, Regelgeving & Kwaliteit, Onderzoek & Innovatie, en Onderwijs & Arbeidsmarkt werden grondig doorgenomen. De leden kregen een helder beeld van de behaalde successen en uitdagingen op elk van deze gebieden. Daarna volgde de presentatie van het Jaarplan 2024. Hierin werden de toekomstige ambities en doelstellingen van de vereniging gepresenteerd.

Bestuurssamenstelling en voortgang Gebouwtechnologie Nederland

Wouter Wijma gaf in verband met zijn afscheid als voorzitter het stokje vervolgens over aan Dorien Terpstra, vicevoorzitter van Binnenklimaat Nederland. Ze gaf eerst een korte toelichting op agendapunt bestuurssamenstelling. Ze vertelde verder dat er twee aspirant bestuursleden onderdeel zullen worden van het bestuur: Bert van Dorp van Orange Climate en Andy Bijmans van Systemair. Verder lichtte Dorien toe dat er is besloten om nog geen nieuwe voorzitter aan te dragen. Zij zal de komende periode waarnemend voorzitter blijven om de continuïteit van de vereniging te waarborgen en de ontwikkelingen binnen Gebouwtechnologie af te wachten.

De leden zijn tot slot meegenomen in de plannen voor Gebouwtechnologie Nederland. Tijdens de vorige ALV zijn de plannen toegelicht en zijn de leden akkoord gegaan met de oprichting van Gebouwentechnologie Nederland. Xander van Bree gaf een update over de planvorming. De kernboodschap is teruggebracht tot 3 waarden, gericht op het toekomstbestendig maken van gebouwen met behulp van technologie, van verschillende technologieën tot geavanceerde systemen binnen gebouwen. Daarom brengt Gebouwtechnologie Nederland alle partijen binnen de technologische sector bijeen om synergie te creëren en gezamenlijk impact te maken. Gebouwtechnologie Nederland wordt hét aanspreekpunt dit thema. Binnenklimaat Nederland is al gestart met enkele partners, maar er is ruimte voor uitbreiding. Denk aan startups, branches en andere organisaties.

Presentaties  Vakcentrum Binnenklimaattechniek en Stichting Gezond Binnen

Na een korte break was het tijd voor de presentaties over het Vakcentrum Binnenklimaattechniek en Stichting Gezond Binnen. Nico van Leeuwen en Albert Walda deelden de recente ontwikkelingen rondom het Vakcentrum, terwijl Marieke Rouvoet samen met Remi Hompe inzicht gaf in de transformatie van Gezond Binnen van platform naar stichting. Deze presentaties boden niet alleen waardevolle informatie maar illustreerden ook de vooruitgang binnen de branche. Tijdens deze presentaties werden de urgentie voor vakmensen op het thema binnenklimaattechniek en het belang van het creëren van steeds meer bewustwording in de samenleving als het gaat om een gezond binnenklimaat benadrukt.

De ALV werd afgesloten met een afscheidsreceptie voor de vertrekkende voorzitter en een heerlijk diner verzorgd door het ROVC, waarbij er zoals gebruikelijk gelegenheid was om informeel na te praten en ideeën uit te wisselen. Tijdens receptie en diner kregen de leden de gelegenheid om persoonlijk afscheid te nemen en de voorzitter te bedanken voor zijn toewijding en leiderschap.

Al met al was de Algemene Ledenvergadering van Binnenklimaat Nederland een succesvolle en inspirerende bijeenkomst. Wij danken alle deelnemers voor hun aanwezigheid en actieve betrokkenheid. Samen hebben we weer waardevolle stappen gezet om ons streven naar duurzaamheid en gezondheid in de praktijk te brengen.